Pieterpost.reismee.nl

How bizarre

2 april 2011

Deel II, Etappe 6: Gennep-Vierlingsbeek, 17 kilometer

Nadat we ongeveer twintig keer op het nieuws hadden gehoord dat het zaterdag 2 april wel heeeel mooi weer zou worden, besloten we onze oorspronkelijke plannen voor dit weekend om te gooien. Niet zondag lopen in Groningen, maar zaterdag in Limburg. En niet zonder spijt, want het was inderdaad een fantastische lentedag!

Bruisend van de energie zijn we eind van de ochtend naar Vierlingsbeek gekacheld. Daar hebben we een auto achtergelaten en vandaar zijn we naar Gennep gereden. He, dat plein komt ons bekend voor... We zijn de dag begonnen met een heerlijk broodje gezond bij de plaatselijke bakker. Nog meer energie!

Na Gennep te hebben verlaten, zijn we door een bosrijk gebied gewandeld: de Heijense bossen. We hebben genoten van het uitzicht op de uitkomende knoppen in de bomen en bloesem. Een aantal kilometers later liep het pad verder door 'het Quin', een prachtig natuurreservaat met een groot ven. Voor de ingang werden we gewaarschuwd voor wilde dieren.. Stoer als wij zijn (na al zoveel ervaring met wandelen in de wilde natuur..), lieten wij ons natuurlijk niet bang maken. Al voelde Marielle zich niet helemaal zeker in haar rode broek.. Na het beklimmen van een kleine heuvel, hebben we genoten van een prachtig uitzicht over het natuurgebied. De wilde dieren die we gespot hebben zijn geiten, ongedefinieerde vogels (ik was mijn 'natuurgids voor onderweg' vergeten..), Schotse Hooglanders, een hommel en een eekhoorntje. Oh ja, en heel veel vlinders. We dachten even ook nog een krokodil te hebben gespot, maar van dichtbij bleek het toch een stuk hout.

Het bizarre van deze tocht begon ongeveer op dit moment. Al wandelend door dit natuurgebied (officieel stiltegebied), hoorden we namelijk van ver een enorme takkeherrie. De wilde dieren leken er minder last van te hebben dan wij. Al gissend liepen we verder. 'Zou het een kermis zijn? Een zwarte cross? Een dorpsfeest...? Hoe verder we liepen, hoe meer herrie we hoorden. We waren inmiddels erg nieuwsgierig geworden. In eerste instantie dachten we: 'nee, dat kan niet waar zijn, dat zien we verkeerd'. Maar jawel hoor: een Carnavalsoptocht midden door het dorp Afferden. En wij maar denken dat wij los gaan met Carnaval...We wisten niet waar te kijken: keiharde teringmuziek, Carnavalswagens, bier, lallende tieners (sommigen verkleed en anderen slechts in boxershort gehuld omdat ze vlak daarvoor in de vijver waren gesprongen), in een heg vallende zatte jongens enz. Voor hen waren wij meer de atractie: 'wat zien jullie er raar uit!', riepen ze ons toe. We werden nog uitgenodigd om dan maar verkleed als wandelaar mee te gaan naar de plaatselijke feesttent. 'Nou nee, bedankt, we moeten echt verder'.

Na wat fris te hebben gedronken op een camping (we zullen jullie de beschrijving van de ober besparen..) zijn we met een veer de Maas overgestoken. Maar niet voordat Marloes op een Carnavalswagen (een grote taart, hoe toepasselijk..) was geklommen en zich even een prinses waande. En ondergesmeerd was met slagroom..

Daarna nog een stuk door Maasheggen, een eeuwenoud cultuurgebied, en de Groeningsche Bergen. In Gennep hebben we nog even nagenoten en heerlijk gegeten op een terrasje. Met uitzicht op een ooievaarsnest, met ooievaar.

Het was genieten

Aantal meelopers: 0

Aantal taarten beklommen: 1

Aantal gespotte krokodillen: 0

Mathieu

Hmmmm eigenlijk liepen er dus twee wilde dieren door het natuurgebied, genaamd M & M. Wat ik een beetje jammer vind is dat jullie niet net als bij het hertje die hooglander even een foto van jullie hebt laten nemen. Oh ja en ik mis een beetje de foto's van de vlinders. Waar bij het mij nog meer verbaast dat jullie niet die wilden mannen (als bedreigde diersoort) op de foto hebben gezet. Stiekem verdenk ik jullie er natuurlijk van dat jullie die foto's gewoon niet geplaatst hebben omdat ze natuurlijk te compromitterend zijn.

Maar wel weer een heel leuk verhaal en leuke foto's, oh ja en was het eigenlijk mooi weer? ;-)

Jan Willem

Leuke verhalen een hele belevenis.
Zet hem op dames, veel succes met jullie tocht, ik blijf het volgen..........

Groetjes
Jan Willem